-
23 اسفند 1397, 15:01 #1
اختلاف در فاصله محورهاي طولی خودروها در دو سمت خودرو
به نظر دوستان چرا در 405 ها فاصله مركز تا مركز چرخ هاي يك سمت حدود يك سانت با سمت
-
23 اسفند 1397 15:01 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
23 اسفند 1397, 15:01 #2
مدلهاي 83 و 84 و 85
تو مدلهاي قديمي تر سمت راننده و در مدلهاي جديد تر سمت شاگرد جمع تره!
-
23 اسفند 1397, 15:01 #3
این موردی که دوستمون اشاره کرد در همه اتومبیل ها وجود داره.در بعضی کمتر و در بعضی محسوس تر .اسم این پدیده ! setback هست.
در طراحی تعلیق جلو بین محور چرخش چرخ سمت چپ و راست یک اختلاف زاويه اي وجود داره که بهش setback می گن.
در حقیقت طراحی نوعی زاویه هست براي كمك به حرکت مستقیم الخط اتومبیل .
این شکل رو ببینید:
-
23 اسفند 1397, 15:02 #4
راه احساس كردن اين فاصله اينه كه فاصله عاج لاستيك چپ با گلگير چپ با لاستيك راست با گلگير راست متفاوت هست و اندازه اش هم حداكثر يك تا سه سانت هست.
-
23 اسفند 1397, 15:02 #5
ما که حدود 10 سال پیش 405 داشتیم هم این مشکل بود.
در ضمن یه چیز دیگه:
جفت چرخهای عقب 405 و پرشیا دقیق در وسط گلگیر قرار ندارن.یعنی تقریبا چسبیدن به سپر تا اینکه بین سپر و گلگیر قرار داشته باشه.این تو تمام 405 و پرشیا ها هست.
-
23 اسفند 1397, 15:02 #6
بنده استنباط و نظر خود را از آنچه كه موضوع خواسته است عنوان كند ، بيان ميكنم :
اين جلو وعقب بودن چرخ های جلو به نسبت يكديگر در حاليكه چرخها بصورت مستقيم هستند وجود ندارد و فقط در هنگام گردش فرمان در خودروهايی كه از سيستم تعليق Mc Pherson strut system استفاده ميكنند اتفاق ميافتد. اينكه بخواهيم اين موضوع را جهت اثبات با متر نواری ( بعلت درصد خطای بالای آن) و يا با نگاه كردن به ميزان عقب بودن و يا جلو بودن چرخ با گلگير بسنجيم نيز صحيح نيست . ضمنا جهت اطلاع اشكالات مربوط به بدنه غير كاليبره با نصب توام با اندازه گيری ورق ضخيم زيری موتور كه نگهدارنده اجزاء سيستم تعليق جلو، خصوصا طبق به قاب شاسی اصلی ميباشد ملاك عمل است نه پوسته های (مانند گلگيرها و ساير قابهای بدنه ) نصب شده بر روی پروفيل اصلی.
در سيستم تعليق پژو 405 و هم خانواده اش ( پارس – سمند) هنگاميكه به چرخ فرمان گردش ميدهيم بازوهايی دارای فنر و كمك فنر ،نگهدارنده چرخ، به جلو و عقب تغيير جهت ميدهند. ( برای ديدن اين حركت درب كاپوت را باز كنيد و روپوشهای لاكی روی كمكها را بر داريد. با چرخاندن فرمان حركت انتهای كمك را كه به جلو و يا عقب زاويه ميگيرد خواهيد ديد. هر گاه زاويه سر كمك به عقب باشد به معنی
آن است كه چرخ آن كمك به نسبت چرخ ديگر كمی رو به عقب رفته است. اين مقدار جلو و عقب رفتن با زاويه دار شدن سيبك اصلی چرخ؛ به جلو وعقب به نسبت طبق ، ايجاد ميشود. كه اين موضوع نيز جهت
برهم زدن TO-IN چرخ و تبديل آن به TO-OUT به هنگام گردش در پيچ برای بهبود فرمان پذيری
در خودروهای ديفرنسيال جلو ميباشد.
-
23 اسفند 1397, 15:03 #7
این اختلاف فاصله تقریبا در تمام خودروها وجود داره و ایراد نیست
یک ترفند فیزیکی و علمی واسه پایداری ماشین تو حرکت مستقیمه که محاسبات پیچیده ی فیزیکی داره و واسه همین هم به نسبت نوع و وزن ماشین اندازش در مدلهای مخلف متفاوته.
تنها ایرادش تو گذر از پیچها معلوم میشه.
اگر دقت کرده باشین پایداری ماشین در پیچهای چپ گرد بیشتره و معمولا گذر از پیچهای راست گرد سخت تره و این برمیگرده به همین اختلاف مرکز به مرکز محور چرخها در سمت راست و چپ.